Beszámoló a Fenntarthatósági Témahétről
A
természettudományi munkaközösség
féléves beszámolója 2023/2024.
„A természet hatalmas, az
ember parányi.
Ezért aztán az ember léte attól függ, milyen kapcsolatot tud teremteni a
természettel,
mennyire érti meg, és hogyan használja fel erőit saját hasznára.”
Szent-Györgyi Albert
fent olvasott sorai és ránk hagyott útmutatása alapján iskolánk
igyekszik nagy figyelmet fordítani a környezettudatos nevelésre,
ÖKO-szemlélet kialakítására, fenntarthatóságra nevelésre.
A
Kossuth-díjas magyar orvos szavai átitatják intézményünk környezeti
nevelését,
s egész éves programsorozatunk
is e gondolat fontossága köré épül.
Hogyan valósul meg a környezettudatos nevelés a hétköznapokban?
- „tantárgyköziséggel”:
·
az új NAT 2020
alapján az első két évfolyamon történő környezetismeret tanítás ugyan
megszűnt,
de a magyarórákon olvasható ismeretterjesztő, gyermek- és természetközeli
témakörök továbbra is
megalapozzák a későbbi osztályok környezeti nevelését,
·
vizuális
nevelés, technika és tervezés, énekórákon is gyakran megjelennek a
természettel
kapcsolatos témakörök,
- szelektív hulladékgyűjtéssel: a folyosókon, tantermekben is szelektíven gyűjtjük a hulladékot,
-
takarékosság elvének tanításával:
osztályokban „csepp-felelősök, fényőrök”, akik
a csöpögő csap elkerülésére és a lámpák lekapcsolására figyelnek,
-
példamutatással:
pedagógusaink természet- és állatszerető emberek, ezeket az értékeket is
igyekszünk
a hétköznapokban is közvetíteni.
Hogyan valósul meg a környezettudatos nevelés időszakos programjaink során?
- Állandó ÖKO-programjainkkal:
· Közlekedési Kígyó játék,
· Állatvédelmi témahét,
· kisállatkiállítás,
· Roller- és bringa show,
· környezetvédelmi vetélkedőkön, tanulmányi versenyeken való részvétel,
· madáretetők téli gondozása,
· leendő elsős program: ÖKO-sodj! játékos foglalkozás,
·
megemlékezés
jelentős természetvédelmi világnapokról (Madarak és fák napja, Föld napja,
stb),
ezek alkalmából játékos és kézműves foglalkozások, fejtörők,
keresztrejtvények,
játékok az iskolarádión keresztül,
· állatbemutatók,
· Fenntarthatósági Témahét,
·
tanulmányi
séták, kirándulások, túrák
(látogatás hulladékgazdálkodási központba,
állatkerti séta, közlekedési séták, stb.),
· Határtalanul! program,
· őszi-tavaszi papírgyűjtés,
· Iskolakert program.
- Időszakos ÖKO-programjainkkal
· környezetvédelmi pályázatok,
· hulladékgyűjtés az iskola környezetében.
Elveink alapján jó minden nap tenni valamit környezetünkért, Földünkért, gyermekeink jövőjéért. J
Természettudományi munkaközösség,
Sáfrány Tünde Veronika